Wednesday, November 30, 2011

Salam Maal Hijrah

1 Muharram detik permulaan , 
perkiraan tahun islam hijrah 
perpindahan nabi dan umat islam 
dari kota Mekah ke kota Madinah.

 ..... itu la nasyid yg kite sering dengar setiap kali 1 Muharram tiba.. dan ketibaan 1 Muharram juga masing2 bercerita tentang ingin berhijrah dari perkara yg x baik kepada perkara yg baik..ingin berhijrah dari susah ke arah kesenangan dan bla..bla..bla...laa ..mcm2 tp mybe ade yg betul2 serius dia berhijrahlah tp ade juge setakat hangat2 tahi ayam je..memula semamang pastu hilang bergitu je la... bukan nak mengata tp mybe meingati diir sendiri jugak...tiap2 tahun niat nak berhijrah tu ade tp masih belum tercapai dengan sempurna...Ya Allah moga tahun ini dipermudahkan segalanya...

Tp klu dok pikir2 la betul ke kite ni sanggup berhijrah seperti mane Nabi S.A.W sanggup lakukan sanggupkah manusia zaman sekarang ni buat seperti Rasulullah lakukan... mungkin ade tp peratusan nye maybe 1% je aku rase sbb zaman sekarang ni dah mcm akhir zaman..sifat kemanusiaan sudah luntur, kasih sayang semakin pudar, tolak ansur dan tolong menolong semakin pupus.. konon zaman cyber secara tidak langsung telah  menghilangkan segala sifat kemanusiaan ..hidup sekarang mu..mu aku..aku... mane taknye kadang tu jiran sebelah rumah pun x kenal..ade pulak tu hari2 bergaduh mende yg kecik pun jd isu besar..macam2 ..

tgk la sambutan Maal hijrah pun mane ade mcm dulu..klu dulu mcm2 program kite dgr depa dok buat sempene Maal hajrah tp sekarang ni blh bilang brp je program berkaitan dilakukan habis2 pun tgk je kat tv drama melayu..yg ade la sikit2 pengajaran tentang penghijrahan itu pun stereotype je jalan citernye..takde sgt yg betul2 menyentuh perasaan.

So kat sini aku dapat tips berkesan untuk berubah yang aku ambil dari blog pakar how to...untuk di sharekan kepada semua.. semoga kite berjaya mengamalkannya.


5 Tips Berkesan Untuk Berubah


1. Mula berubah dengan yakin dan penuh keazaman.
Mulalah berubah supaya anda menjadi lebih yakin dengan diri anda sendiri. Orang lain juga lebih yakin dengan diri anda. Tidak mungkin jika kita mahu mengajak orang lain berubah padahal diri sendiri masih berada pada takuk lama.
2. Lakukan secara perlahan-lahan.
Tidak dinafikan, sememangnya sukar untuk terus melakukan perubahan dalam masa yang singkat atau dalam tempoh sekelip mata. Jika ia dilakukan secara perlahan-lahan, dengan izin Allah kita dapat berubah seperti yang diinginkan. Walaupun perlahan, kita pasti dapat mengalami perubahan besar dalam diri.
3. Lakukan perubahan pada masa sekarang.
Jangan bertangguh untuk tempoh yang lama. Ini kerana semakin lama kita bertangguh, ia menjadi semakin melarat dan susah untuk melakukannya. Perkara kecil jadi lebih besar jika ia terus dibiarkan. Jadi, ambillah masa yang ada sekarang untuk berubah dan mendapat hasil yang baik pada masa depan.
4. Berubah dengan niat yang ikhlas dan buat bersungguh-sungguh.
Kita perlu memaksa diri untuk berubah dengan sepenuh hati. Jika diri kita tidak dipaksa seolah-olah memanjakan diri untuk berubah. Nafsu kita juga menjadi semakin degil jika tidak dipaksa. Kawal nafsu dan jangan biarkan ia mengawal diri kita.
5. Jadikan amalan itu sebagai tabiat.
Apabila kita sudah berjaya melakukan perubahan diri, kita perlu mengulangi perubahan itu hingga ia sebati dengan diri kita. Jika perubahan itu hanya dibiarkan begitu saja, kita hanya berjaya untuk berubah seketika saja dan selepas itu kembali ke takuk lama. Jangan sia-siakan perubahan dan perlu sentiasa melakukannya. Lakukannya lagi dan lagi.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KISAH-KISAH SILAM:-

Popular Posts

Familyku Harapanku

Familyku Harapanku

Zarith Sofea - 4 Thn

Dad & Daughter

Dad & Daughter

SOFEA & CORN

SOFEA & CORN

Adik n Kakak with Toys

Adik n Kakak with Toys

Convocation 2001

Convocation 2001

My Blog List